Abstract:
Стаття присвячується дослідженню національно-патріотичного виховання. Доведено, що формування в учнів закладів загальної середньої освіти та закладів позашкільної освіти високої національно-патріотичної свідомості, почуття відданості своїй Українській державі натепер набуває актуальності.
Мета статті – проаналізувати проблему національно-патріотичного виховання учнів закладів загальної середньої освіти та закладів позашкільної освіти. Висновки. 1. Національні інтереси України та політична мета новітнього державотворення обумовлюють нинішні вимоги до національно- патріотичного виховання учнів закладів загальної середньої освіти. 2. Патріотизм – суспільно-психологічне і моральне почуття, яке характеризується відданістю і любов’ю до Батьківщини, до свого народу, здатністю до захисту їх не тільки від зовнішніх, але і внутрішніх ворогів. 3. Складовими національно-патріотичного виховання є: громадсько-патріотичне, військово-патріотичне та духовно-моральне виховання. 4. Національно-патріотичне виховання є одним із пріоритетних напрямів діяльності держави та суспільства щодо розвитку національної свідомості на основі національних цінностей. 5. Національно-патріотичне виховання є важливим засобом громадянської освіти. Визначено, що існує проблема національно-патріотичного виховання в освітньому середовищі. Доведено, що в наш час в Україні національно-патріотичне виховання є одним із пріоритетних напрямів діяльності держави та суспільства щодо розвитку національної свідомості на основі національних цінностей. Такими є: самобутність, воля, соборність, гідність. Формування патріота України, підготовленого до життя, з високою національною свідомістю, здатного побудувати громадянське суспільство, в основу якого закладені та постійно втілюються демократія, толерантність та повага до прав людини, набуває сьогодні особливого значення.
The article is devoted to the study of nationa-lpatriotic education. It is proved that the formation of high national and patriotic consciousness in students of general secondary education and out-of-school education institutions, the feeling of
devotion to their Ukrainian state is now gaining relevance.The purpose of the article is to analyze the problem of national-patriotic education of students of general secondary education and out-of-school education.It is determined that there is a problem of national-patriotic education in the educational environment. It is proved that nowadays in Ukraine national-patriotic education is one of the priority directions of the state and society's activity on the development of national consciousness on the basis of national values. These are: identity, will, catholicity, dignity. The formation of a patriot of Ukraine, ready for life, with a high national consciousness, able to build a civil society based on democracy and tolerance and respect for human rights, is gaining special importance today.Conclusions. 1. The national interests of Ukraine and the political goal of modern state-building determine the current requirements for national-patriotic education of students of general secondary education. 2. Patriotism – a socio-psychological and moral feeling, characterized by devotion and love for the Motherland, its people, the ability to protect them not only from external but also internal enemies. 3. Components of national-patriotic education are: public-patriotic, military-patriotic and spiritual-moral education. 4. National-patriotic education is one of the priority areas of the state and society in the development of national consciousness on the basis of national values. 5. National-patriotic education is
an important means of civic education