Abstract:
Актуальність проблеми. Емоційні стани представляють собою цілий клас явищ, який охоплює як примітивні потяги, так і складні форми емоційного життя. Сама «психологія станів» та психологія емоційних станів залишається на сьогоднішній день недостатньо висвітленою як в спеціальній науковій, так і в навчальній літературі. Дослідження вітчизняних та зарубіжний вчених присвячені проблемам емоцій, окремим емоційним станам та психічним станам. (Л. Берковітц, В. М. Бехтєрев, В. К. Вілюнас Б.І.Додонов, О. І. Захаров, К. Ізард, Є. П. Ільїн, Н.В.Карпенко, Є. В. Лісіна, О. М. Леонтьєв, Н.Ю. Максимова, К.Л.Мілютіна, Є.В.Новикова, М.В.Осоріна, К.К.Платонов, О.М.Прихожан С.Л. Рубінштейн, Т.Х.Шінгаров, О.Я.Чебикін, П. М. Якобсон та ін.). Корекція амоційних станів підлітків та юнацтва виступала проблемою дослідження таких науковців як Л. І. Божович, Л. С. Виготський, І. С. Кон, С. Б. Кузікова, О. Г. Лідерс, Н. Ю. Максимова, К. Л. Мілютіна, Д. І. Фельдштейн та ін.
Ситуація пандемії COVID-19 та введення карантину в нашій країні з 12 березня 2020 року, обумовила виникнення серйозних обставин в які ми зараз потрапили, - загроза вірусу, відсутність контролю, невизначеність, соціальна ізоляція, зміна звичного ритму життя - ідеальні умови для розвитку і посилення тривоги і депресії. У цих умовах можуть загостритися ті психологічні проблеми, які існували у людини раніше. І якщо він не знаходить способів з ними впоратися, це може привести до виникнення депресії, а у важких випадках навіть до суїциду.
Через страх заразитися людина знаходиться в постійній тривозі. Він відмовляється від роботи, нікуди не випускає дітей, постійно використовує засоби дезінфекції. Це руйнує його життя.
Тому виникає необхідність дослідження особливостей прояву емоційних станів людей зрілого віку під час пандемії COVID – 19 (на прикладі викладачів і держслужбовців), які можуть потребувати психологічного супроводу та допомоги.
Об’єкт дослідження виступають –емоційні стани особистості.
Предметом дослідження є – особливості прояву емоційних станів людей зрілого віку під час пандемії COVID – 19
Метою є дослідження динамічних особливостей особистості і розробка програми тренінгу по оптимізації соціально-психологічного клімату та прояву таких емоційних станів як тривога, стрес, депресія в умовах пандемії.
Гіпотезою дослідження виступає припущення про те, що: ситуація пандемії, а саме вимушені обмеження, примусова самоізоляція, суттєвим чином впливає на підвищення рівня прояву емоційних станів.
Завдання:
1. Провести теоретичний аналіз філософської, психологічної та педагогічної літератури з проблеми емоційних станів.
2. Емпірично дослідити та проаналізувати рівень прояву емоційних станів людей зрілого віку під час пандемії
3. Розробити програму тренінга по оптимізації соціально-психологічного клімату і емоційних станів членів педагогічного колективу та держслужбовців.
Наукова новизна роботи в тому, що були досліджені динамічні особистісні особливості емоційних станів в конкретних колективах.
Практичне значення одержаних результатів полягає в тому, що на їх основі розроблена програма психологічного тренінгу по оптимізації емоційних станів членів педагогічного колективу та держслужбовців, яка може бути використана в роботі психологічної служби в сфері освіти.
Надійність та достовірність результатів дослідження забезпечується репрезентативністю вибірки, використанням методів адекватних меті та завданням дослідження, використанням кількісного та якісного аналізу