Abstract:
Актуальність дослідження. Проблема стресостійкості підлітків є актуальною в умовах сьогодення. Психоемоційне навантаження, повторювані стресові ситуації та швидко мінливі умови життя переслідують підлітка на етапі дорослішання. Формування стійкості до стресів особистості тісно пов'язана з процесом соціалізації людини. Цей процес найбільш інтенсивно розвивається саме у підлітковому віці та пов'язаний з настанням пубертатного періоду, психічними змінами.
У період дорослішання та активного формування особистості підліток вирішує кілька характерних завдань, пов'язаних з його розвитком: бурхливим психофізіологічним розвитком та перебудовою соціальної практики дитини (спорт, дозвілля, саморегуляція, трудова діяльність, мистецтво); прийняття своєї зовнішності та розширення можливостей свого тіла, засвоєння нових соціальних ролей; встановлення нових, більш зрілих відносин з ровесниками обох статей; формування емоційної незалежності від батьків та інших дорослих; підготовка до професійної діяльності; формування соціально-відповідальної поведінки (підготовка до участі у діяльності суспільства та засвоєння політичної та суспільної відповідальності громадянина); побудова системи цінностей та етичної свідомості як орієнтирів власної поведінки, в процесі якої відбуваються зіткнення з вчителями, однолітками, батьками, соціальним середовищем, розширення «особистісного простору» і як наслідок переживання стресів.