Abstract:
Магістерська робота присвячена дослідженню теоретичних аспектів конфліктної поведінки в підлітковому віці та можливостям її регулювання за допомогою методу медіації. Проведено аналіз особливостей здатності до саморегуляції в підлітковому віці, виокремлені можливості медіації як способу вирішення конфліктів у підлітковому середовищі.
На основі результатів емпіричного дослідження чинників саморегуляції конфліктної поведінки підлітків розроблена психокорекційна програма розвитку здатності підлітків керувати власною поведінкою в конфліктній ситуації, що вирішується за допомогою медіації.
Магістерська робота є важливим внеском у вивчення та розуміння конфліктної поведінки підлітків та розробку практичних підходів до її регулювання за допомогою медіації.
The master's thesis is dedicated to the exploration of theoretical aspects of conflict behavior in adolescence and the possibilities of its regulation using the method of mediation. An analysis of self-regulation capabilities in adolescence has been conducted, and the potential of mediation as a means of conflict resolution in adolescent environments has been identified.
Based on the results of empirical research on factors influencing self-regulation of conflict behavior in adolescents, a psycho-correctional program for the development of adolescents' ability to manage their behavior in conflict situations mediated through mediation has been developed.
The master's thesis represents a significant contribution to the study and understanding of adolescent conflict behavior and the development of practical approaches to its regulation through mediation.