Abstract:
Метою дослідження є аналіз взаємозв’язку тривожності та навчальної мотивації учнів середньої ланки загальноосвітньої школи. Проведений аналіз механізмів і ролі тривоги в діяльності і поведінці, зокрема її вплив на мотивацію навчання, дає змогу науково обґрунтувати заходи щодо психологічної корекції й профілактики проявів тривожності та підвищення навчальної мотивації учнів. В роботі розглянуто теоретичні засади вивчення проблеми тривожності та особливості мотивації навчання в молодшому підлітковому віці в психологічній літературі. Доведено негативний вплив високого рівня тривожності на окремі компоненти мотиваційної сфери учнів 5-8 класів загальноосвітньої школи. Розроблено корекційно-розвивальну програму для подолання тривожності та підвищення мотивації в учнів молодшого підліткового віку.
The purpose of the research is to analyze the relationship between anxiety and academic motivation of secondary school students. The conducted analysis of the mechanisms and role of anxiety in activity and behavior, in particular its influence on learning motivation, makes it possible to scientifically substantiate measures for psychological correction and prevention of manifestations of anxiety and increasing the educational motivation of students. The paper examines the theoretical foundations of the study of the problem of anxiety and the peculiarities of learning motivation in younger adolescence in the psychological literature. The negative impact of a high level of anxiety on individual components of the motivational sphere of students of grades 5-8 of a comprehensive school has been proven. A corrective and developmental program has been developed to overcome anxiety and increase motivation in students of younger adolescence.