Abstract:
У роботі доведено, що комунікативна компетентність являє собою системне утворення, яке втілює в собі основні атрибути структурно-функціональної системи, а саме: наявність зв’язків, їхню значущість, спрямованість впливу. Виявлено, що низка компонентів адаптації на процесуальному та регулятивному рівнях є спільними з компонентами комунікативної компетентності, а отже, відбувається формування єдиної системи вищого рівня «комунікативна компетентність-адаптація». Уперше встановлено, що базовою підставою при формуванні системи «комунікативна компетентність – адаптація» виступає метакогнітивна включеність у діяльність. Уперше виявлено, що факторний вплив комунікативної компетентності на адаптацію має складний характер, що виявляється у формуванні вторинних чинників впливу, основними з яких є інтернальність, прийняття, самоконтроль, логічне мислення, метакогнітивна включеність у діяльність та емоційна стійкість. На емпіричному рівні доведено специфічний вплив на формування системи «комунікативна компетентність – адаптація» чинника інтернальності, що виступає глибинною основою динаміки системи.
The paper proves that communicative competence is a systemic formation that embodies the main attributes of a structural and functional system, namely: the presence of connections, their significance, and the direction of influence. It has been found that a number of components of adaptation at the procedural and regulatory levels are common with the components of communicative competence, and therefore, a single higher-level system called «communicative competence-adaptation» is being formed. For the first time, it is established that the basic basis for the formation of the system “communicative competence – adaptation” is metacognitive involvement in activities. For the first time, it is found that the factor influence of communicative competence on adaptation is complex, which is manifested in the formation of secondary factors of influence, the main of which are internalization, acceptance, self-control, logical thinking, metacognitive involvement in activities, and emotional stability. At the empirical level, the specific influence on the formation of the system “communicative competence – adaptation” of the factor of internalization, which is the deep basis of the system dynamics, is proved.