Abstract:
У роботі представлено аналіз проблеми психологічних чинників формування копінг-поведінки особистості у юнацькому віці. Визначено структуру копін-поведінки як комплексу копінг-ресурсів і копінг-стратегій особистості. Проаналізовано особливості соціальної ситуації розвитку особистості в юнацькому віці. Доведено єдність когнітивного, емоційного та поведінкового компонентів копінг-поведінки особистості. Показано обумовленість ефективної копінг-поведінки такими психологічними чинниками як: мотивація досягнення успіху, збалансована Я-концепція, інтернальний локус контролю, розвинені афіліативні тенденції, соціальний інтелект та конструктивні стратегії розв'язання проблем і пошуку соціальної підтримки. Доведено деструктивне значення мотивації уникнення невдач, екстернального локус контролю в організації копінгу. Запропоновано програму розвитку копінг поведінки особистості в юнацькому віці.
______________________________________________________________________
The work presents an analysis of the problem of psychological factors in the formation of coping behavior of an individual in youth. The structure of coping behavior as a complex of coping resources and coping strategies of the individual is determined. Peculiarities of the social situation of personality development in youth are analyzed. The unity of the cognitive, emotional and behavioral components of coping behavior of an individual has been proven. It is shown that effective coping behavior depends on such psychological factors as: motivation to achieve success, balanced self-concept, internal locus of control, developed affiliative tendencies, social intelligence and constructive strategies for solving problems and finding social support. The destructive value of the motivation to avoid failure, the external locus of control in the organization of coping has been proven. A program for the development of coping behavior in youth is proposed.