Abstract:
Протягом свого життя людина як соціальна
істота завжди отримує оцінку своїх вчинків, як від оточуючих її людей, так і
від суспільства в цілому, яке займає важливе місце в її житті. На основі такої
оцінки самооцінка формується протягом життя кожної людини і робить
істотний вплив на функціонування психічних елементів розумової діяльності,
таких як самодисципліна і самоконтроль.
Самооцінка людини є невід'ємним елементом Я-концепції особистості,
точніше, її оціночної сторони. Я-концепція є ядром особистості і заснована на
знаннях, які людина придбала протягом свого життя про саму себе, і
знаходиться під безпосереднім впливом її самооцінки.
Самооцінка (або оцінка самого себе, своїх якостей, здібностей, статусу
серед інших людей), яка є ядром особистості, грає роль найважливішого
регулятора поведінки людини і вчинків інших людей. Від неї залежить, чи
живе людина в гармонії з навколишнім світом і наскільки добре вона
вибудовує відносини з оточуючими. Самооцінка впливає на всі сфери
діяльності людини, а також на її життєву позицію (вона залежить від відносин
з іншими людьми і суспільством в цілому, від рівня затребуваності і
значущості для неї самої). Самооцінка не тільки впливає на ефективність і
успішність діяльності людини в даний момент, але і визначає весь подальший
процес розвитку самої особистості.
У підлітковому віці особливого значення набуває рівень самооцінки та
розвиток комунікативних навичок. Саме в цей відповідальний період
формуються основи моральності, соціальні установки, ставлення до себе та
інших, мотивація, виявляються інтереси та професійні здібності. У цей час
стабілізуються риси характеру і форми міжособистісних стосунків.
Проблема самооцінки є однією з найбільш розроблених в психології
особистості. Про це свідчить велика кількість досліджень, які спеціалізуються
на різних аспектах вивчення. Таким чином, самооцінка вивчається з точки зору
її взаємозв'язку з мотивацією до досягнень.