Abstract:
Актуальність дослідження. Глобальні технічні, економічні і соціальні
зміни в суспільстві, що відбуваються останнім часом, висувають підвищені
вимоги до людини, стимулюють до максимального розкриття особистісного
потенціалу та творчих здібностей, підвищенню результативності дій, рішучості,
швидкості прийняття рішень, здатності вирішувати складні проблеми і постійно
робити вибір. Відповідати вимогам часу неможливо без уміння людини вчасно
виконувати невідкладні завдання. За таких умов, відмова від активних дій стає
досить поширеним явищем. Значна частина психологічних досліджень присвячена
вивченню діяльності людини. Разом з цим, все більшого значення набувають
роботи, які вивчають явища протилежного плану, такі як бездіяльність,
пасивність, найбільш яскравим проявом яких є лінь і відкладання важливих справ
«на потім», яке отримало назву прокрастинація. Прокрастинація - це термін, який
означає схильність до постійного відкладання важливих і неприємних справ на
потім, що на думку багатьох дослідників, стала гострою проблемою XXI століття.
Науковий і практичний інтерес до цієї теми постійно зростає, що призводить до
більш детальних досліджень, зв’язку прокрастинації з різними аспектами життя
людини, психологічними, ситуативними і фізіологічними факторами. Явище
прокрастинація стає все більш поширене. Негативні наслідки виражаються не
тільки в зниження успішності та продуктивності особистості, але й у виникненні
перешкод її розвитку як у навчальному, так і в професійному середовищі, у
гострих емоційних переживаннях власного неуспіху, почуття провини,
незадоволення результатами своєї діяльності.
Це явище має міждисциплінарне значення та є предметом досліджень
багатьох науковців в сфері психології, філософії, педагогіки та соціології
Мета дослідження полягає в теоретичному обґрунтуванні, розробці та
експериментальній перевірці психолого-педагогічної технології послаблення та
подолання феномену прокрастинації в навчально-виховному процесі здобувачів
загальноосвітніх навчальних закладів освіти.
Відповідно до мети в роботі сформульовано наступні завдання
дослідження:
1. Проаналізувати основні дослідження феномену прокрастинації.
2. Розглянути причини виникнення та класифікацію прокрастинації.
3. З’ясувати фактори, що впливають на появу даного феномену.
4. Опрацювати негативні наслідки, до яких призводить прокрастинація.
5. Обґрунтувати, що академічна прокрастинація є захисним механізмом
особистості.
6. Розробити психолого-педагогічну технології послаблення та подолання
феномену прокрастинація, оформити свої результаті в формі психокорекційного
заняття.
7. Експериментально перевірити дієвість запропонованої психолого педагогічного корекційного заняття.
Об’єкт дослідження: феномен прокрастинації в навчально-виховному
процесі закладів середньої освіти (ЗНЗ).
Предмет дослідження: принципи, методи, форми, засоби, умови подолання
прокрастинації у старшому шкільному віці.
Гіпотеза наукового дослідження лежить у тому, що прояви феномену
прокрастинація є результатом прояву захисних функцій організму, через високий
рівень стресу та високого рівня перфекціонізму.
Для досягнення мети, розв’язання сформульованих завдань і перевірки
ефективності розробленої психолого-педагогічної корекційної програмивикористано сукупність взаємодоповнюваних наукових методів, що відбивають
діалектичну єдність теоретичного й емпіричного рівнів пізнання:
- теоретичні - аналіз навчально-нормативних джерел, психолого педагогічної, методичної й спеціальної літератури, фахових публікацій з метою
узагальнення, систематизації, порівняння та зіставлення різних поглядів на
дослідження; синтез, порівняння, узагальнення, системного підходу;
- емпіричні - анкетування, тематичного опитування; педагогічне
спостереження для з’ясування динаміки змін; графічного представлення;
психолого-педагогічна корекція для перевірки ефективності впровадження
розробленої технології послаблення й подолання феномену прокрастинації;
- статистичні - для якісного та кількісного аналізу результатів
психокорекційної програми.
Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше'.
- розроблено психолого-педагогічну корекційну програму, в основу якої
покладено комплекс складних, психолого-педагогічних технологій, що в
сукупності своїх зв’язків визначають модель підготовки учнів загальноосвітніх
навчальних закладів, яка допоможе у їх життєвій та професійній діяльності
послабити й подолати феномен прокрастинації;
- уточнено сутність поняття «прокрастинація» та цільові орієнтири,
технологічні складники «ключових компетенцій» відповідно до особистісно орієнтованої парадигми освіти;
- удосконалено зміст та методичне забезпечення для педагогів, які
допоможуть їм при викладанні професійно-орієнтованих дисциплін, завдання яких
відповідають типовим задачам професійної діяльності фахівця
Практична значущість дослідження вмотивовується тим фактом, що
внаслідок наукового пошуку на основі розробленої психолого-педагогічної
корекційної програми створено й упроваджено в систему професійної підготовки
учнів загальноосвітніх навчальних закладів психокорекційну програми й інші
навчально-методичні матеріали, які змогли знизити рівень впливу прокрастинації
у здобувачів загальноосвітніх навчальних закладах на їх професійну та
повсякденну діяльність та розроблені матеріали можуть бути використані
педагогами в їх професійній діяльності.
Словник і навчально-методичні матеріали, розроблені під час дослідження,
можуть бути використані в процесі підготовки здобувачів педагогічних
спеціальностей у вищих закладах освіти і педагогічних коледжах.