Abstract:
Статтю присвячено дослідженню нової
освітньої парадигми – вихованню життєстійкої особистості. Підкреслено важливість розвитку резильєнтності для фор мування ключових компетентностей учнів,
покращення їхніх навчальних досягнень та
профілактики психічних розладів. Надано
практичні поради щодо методів і прийомів
підтримки ментального здоров’я школярів,
створення сприятливої атмосфери спілкування, зокрема під час проведення уроків
української мови і літератури.
Сьогодні стійкість до стресу є запорукою
успіху й швидкої адаптації до змін. Сучасний
педагог має не тільки володіти інструмен тами імплементації психологічних прийомів
подолання стресу в освітній процес, уміти
адекватно оцінювати ситуацію, що скла лася на уроці, керувати своїми емоціями,
але й навчити цьому здобувачів, виробити
в них навички саморефлексії та рефлексії,
мотивації себе, здобуття досвіду з влас них помилок, руху вперед після розчарувань
і невдач.
Психологічна підтримка, розвиток комуніка тивних здібностей, популяризація здорового
способу життя та виховні заходи створю ють необхідні умови для формування упевнених й адаптивних особистостей, сприя ють їхнім навчальним успіхам, соціальному
та моральному благополуччю, готовності
до майбутніх викликів.
Ефективними засобами вироблення навичок
стресостійкості вважаємо творчі завдання,
тести, ситуації успіху, рефлексивні практики, техніки релаксації, дихання, медита ції, візуалізації, використання різноманітних
електронних освітніх ресурсів, інтерактивних вправ тощо.
Отже, поняття резильєнтності є складним, інтегративним явищем, що передбачає
створення комфортного підтримувального
освітнього середовища та вимагає розробки
психолого-педагогічних стратегій і тактик
формування емоційно стійких, здатних до
самоаналізу, критичного мислення, соціаль ної взаємодії особистостей. Завдання вчителя не лише організувати пізнавальну й
творчу діяльність учнів, але й бути готовим
до розв’язання питань становлення їхньої
суб’єктності та прогнозування психологічної доцільності впровадження певних мето дів навчання й виховання