Abstract:
Студіювання освітнього процесу закладів вищої освіти виявило, що саме заклади вищої освіти формують інтелектуальний, культурний, творчий потенціал суспільства і несуть відповідальність за підготовку майбутнього викладача високого рівня. Також з’ясовано, що сучасній вищій школі необхідні такі викладачі, які не тільки володіють необхідними для успішної педагогічної діяльності компетенціями, а й здатні оновлювати, удосконалювати, розвивати свою педагогічну діяльність, більш якісно навчати студентську молодь, застосовуючи сучасні технології навчання. Ситуація, що склалася сьогодні у сфері освіти, вимагає проектування нової структури спеціальної психолого-пе дагогічної підготовки як майбутніх викладачів вишів, так і діючих. Окреслено коло питань і доведено існування суперечностей між рівнем сформованості психолого-педагогічної компетентності викла дачів і сучасними вимогами щодо викладання у вищій школі. Тому виникає необхідність у аналізі психо лого-педагогічних вимог до науково-педагогічних працівників вищої школи та обґрунтування струк тури спеціальної психолого-педагогічної підготовки як майбутніх викладачів вишів, так і діючих, що
адаптуватиме суб’єктів вищої освіти до професійно-педагогічної діяльності в реаліях сьогодення.
Автором обґрунтовано структуру психолого-педагогічної підготовки науково-педагогічних праців ників на основі аналізу загальноприйнятих вимог до педагогічних працівників і реалій сьогодення сто совно студентської молоді, що з кожним роком стає все більш різноманітною за багатьма аспектами:
від мови, культури та віросповідання до способу життя тощо. Не може не звернути увагу на себе і
той факт, що для здобувачів вищої освіти змінилася траєкторія ціннісних орієнтацій науково-педа гогічних працівників. Професіоналізм поступився місцем таким особистісним якостям педагога, як
справедливість, чесність, доброта, чуйність, порядність, розуміння, сучасність, почуття гумору,
простота у спілкуванні, уміння захопити, тактовність, товариськість, об’єктивність, дбайливість
і довіра, совісність, емпатія. З’ясовано й доведено, що педагогічну компетентність викладача вищої
школи сьогодення становить фундаментальна професійна педагогічна підготовка в тісному зв’язку
із професійно спрямованою психолого-педагогічної підготовкою, що адаптуватиме суб’єктів вищої
освіти до професійно-педагогічної діяльності в реаліях сьогодення