Abstract:
У роботі розглянуто феномен самооцінки підлітків, особливості її формування та фактори, що впливають на її розвиток. Також висвітлено тему конфліктності та агресивності у поведінці підлітків, причини їх виникнення та методи корекції.
Результати проведеного дослідження показали різний рівень розвитку самооцінки серед підлітків та якісний зв'язок самооцінки підлітків із проявами агресивності у їхній поведінці. Також виявлено статистично значущі відмінності у вираженості самооцінки та рівня домагань у підлітків з дуже високою самооцінкою та підлітками з високою, середньою та заниженою самооцінкою. Також висвітлено відмінності серед підлітків із високою та середньою самооцінкою порівняно з підлітками із заниженою самооцінкою.
За результатами дослідження розроблено ряд психолого-педагогічних заходів, що направлені на корекцію агресивної поведінки підлітків в умовах освітньої організації.
____________________________________________________________________
The work examines the phenomenon of self-esteem of adolescents, the peculiarities of its formation and factors affecting its development. The topic of conflict and aggressiveness in the behavior of teenagers, their causes and methods of correction are also covered.
The results of the conducted research showed a different level of self-esteem development among teenagers and a qualitative connection between teenagers' self-esteem and manifestations of aggressiveness in their behavior. Statistically significant differences were also found in the severity of self-esteem and the level of harassment among adolescents with very high self-esteem and adolescents with high, average, and low self-esteem. Differences among adolescents with high and average self-esteem compared to adolescents with low self-esteem are also highlighted.
Based on the results of the research, a number of psychological and pedagogical measures aimed at correcting the aggressive behavior of teenagers in the conditions of an educational organization were developed.